Ο Δράκουλας του Λυκ Μπεσόν

                                                                                          του Σταμάτη Μαμούτου

Είναι σίγουρα δύσκολο να αναλάβει κανείς την κινηματογραφική μεταφορά ενός μυθιστορήματος όπως το Δράκουλα του Μπραμ Στόουκερ, που έχει προβληθεί σε πολλές αφηγηματικές παραλλαγές στην μεγάλη οθόνη. Ιδίως, μάλιστα, όταν η πλέον εντυπωσιακή κινηματογραφική μεταφορά, η οποία έχει παρουσιαστεί μετά την δεκαετία του ’80, ήταν εκείνη του Κόπολα. Αναμφίβολα ο πήχης είναι πολύ ψηλά και κάθε νέα προσπάθεια κινδυνεύει να περάσει από κάτω.


Έχοντας αυτά κατά νου έφτασα σε γνωστό κινηματογράφο της οδού Ακαδημίας, στο κέντρο των Αθηνών, προκειμένου να παρακολουθήσω την νέα ταινία του Λυκ Μπεσόν, που αντλεί το θέμα της από το βιβλίο του Στόουκερ. Το γεγονός ότι θα έβλεπα την ταινία σε έναν κινηματογράφο του πιο αγαπημένου μου σημείου της πόλης έδινε μια ώθηση ευχαρίστησης στην διάθεσή μου. Γεγονός που είχε την σημασία του γιατί οι κριτικές που είχα διαβάσει διαμόρφωσαν την εντύπωση ότι θα έβλεπα ένα μετριότατο κινηματογραφικό έργο. Διατηρούσα, όμως, μια επιφύλαξη προς τις κριτικές τόσο λόγω της ευχάριστης διάθεσης και της μικρής μου εμπιστοσύνης προς τους επαγγελματίες κριτικούς όσο και λόγω της σκηνοθετικής υπογραφής του Λυκ Μπεσόν.

Μπορεί ο Μπεσόν να είναι ένας σκηνοθέτης με μεγάλες διακυμάνσεις στην μέχρι σήμερα κινηματογραφική του διαδρομή (από το εξαιρετικά ελπιδοφόρο ξεκίνημα της εποχής του The Big Blue, τις δυνατές συνέχειες με ταινίες όπως τα Πέμπτο Στοιχείο και Λεόν, μέχρι τις πιο αδιάφορες Λούσι, Βαλέριαν κλπ) δεν παύει, όμως να αποτελεί έναν έμπειρο, ποιοτικό και -όταν είναι σε φόρμα- ικανό να παρουσιάσει το κάτι ξεχωριστό, σκηνοθέτη. Κατάφερε τελικά να παρουσιάσει κάτι ξεχωριστό ο Μπεσόν με τον δικό του Δράκουλα; Η απάντηση είναι μάλλον θετική. Ο Δράκουλας του Λυκ Μπεσόν είναι πράγματι μια διαφορετική ταινία από αυτό που φέρνει στο νου ο τίτλος του έργου. Ωστόσο, η διαφορετικότητα δεν σηματοδοτεί πάντοτε κάτι καλό. Μάλλον το αντίθετο συμβαίνει τις περισσότερες φορές.


Για να γίνω περισσότερο σαφής: αν ο Μπεσόν είχε δώσει έναν διαφορετικό τίτλο στην ταινία του θα είχαμε να κάνουμε με ένα συμπαθητικό ερωτικό φιλμ, επενδυμένο με fantasy gothic αισθητική. Όμως, σε αυτή την περίπτωση, οι θεατές θα ήταν λιγότεροι. Ο τίτλος «Dracula» είναι σίγουρα θελκτικός για το παγκόσμιο κινηματογραφικό κοινό των θεατών. Είτε για αυτόν είτε για επιπλέον λόγους ο Μπεσόν επέλεξε να σκηνοθετήσει ένα έργο του οποίου βάσισε, αχνά και σε πολύ γενικές γραμμές, τον αφηγηματικό και αισθητικό κορμό στην ταινία του Κόπολα (όχι στο βιβλίο του Στόουκερ από το οποίο έχει αντλήσει λίγα κεντρικά σημεία της αφήγησης). Έτσι, λοιπόν, μια ταινία που συνδέεται θεματικά με εκείνη του Κόπολα αναγκαστικά θα πρέπει να συγκριθεί μαζί της.

Όταν συμβεί αυτό η κάθε συζήτηση χάνει το νόημά της. Καλύτερο θα ήταν για τον θεατή που θα επιλέξει να παρακολουθήσει την νέα ταινία του Μπεσόν να αφήσει το αριστούργημα του Κόπολα στην άκρη και να μην ακολουθήσει τον Μπεσόν στο λάθος του. Δηλαδή, να δει την ταινία σαν να μην υπήρχαν παλαιότερες μεταφορές του βιβλίου. Υπό αυτή την οπτική ο Δράκουλας του Μπεσόν είναι συμπαθητικό έργο. Με εμφανείς αδυναμίες σε ορισμένα σημεία που θα υποδειχθούν παρακάτω αλλά και με ωραία φωτογραφία, δυνατό ρυθμό στην ροή της αφήγησης και καλές ερμηνείες.


Η ταινία του Μπεσόν αποτελεί ένα ερωτικό δράμα με στοιχεία μαύρης κωμωδίας, ωραία φωτεινά κάδρα και όμορφη γοτθική σκηνογραφία. Το γοτθικό στοιχείο απλώνεται στην αισθητική των σκηνών χωρίς να συνοδεύεται πάντοτε από την αίσθηση του τρόμου. Με εξαίρεση τις σκηνές που ο Δράκουλας εμφανίζεται σαν γέροντας, σε όλο το υπόλοιπο έργο, ακόμη και στις αιματοβαμμένες σκηνές που δεν είναι τόσες πολλές ούτε τόσο αιματηρές όσο τις περιγράφουν οι κριτικοί, ακόμη και στην όψη των τεράτων που συμμαχούν με τον Δράκουλα, όλα δείχνουν να έχουν περισσότερα γνωρίσματα μιας περιπέτειας fantasy παραμυθιού παρά μια ταινίας τρόμου. Τα γκαρκόιλ παραπέμπουν στα νανάκια του παλιού έργου sci fi κινουμένων σχεδίων και επιτραπέζιου παιχνιδιού Black Star/ Οι Κυρίαρχοι του Σύμπαντος. Τα δαγκώματα των βρικολάκων συνοδεύονται από ερωτικούς παροξυσμούς και όχι από αίσθηση πόνου, αρρώστιας ή απώλειας της ανθρώπινης ταυτότητας. Οι πανοπλίες και τα λάβαρα των ιπποτών του Δράκουλα παραπέμπουν στον Άρχοντα των Δακτυλιδιών και στο Game Of Thrones, όχι στον Μολδοτρανσιλβανοβλαχικό μεσαίωνα. Οι ιερείς παρουσιάζονται Καθολικοί και όχι Ορθόδοξοι. Ο Δράκουλας στην αρχή του έργου έχει σκοπό να σκοτώσει τον άτυχο νεαρό δικηγόρο που τον επισκέπτεται στον πύργο του και μόνο κατά τύχη αυτός παραμένει ζωντανός ενώ σε όλο το υπόλοιπο έργο φαίνεται ότι αποφεύγει να σκοτώσει τον οποιονδήποτε χωρίς λόγο και προτιμά μόνο να πίνει ανθρώπινο αίμα όμορφων γυναικών τις οποίες κάνει βρικόλακες προκειμένου να τις στρατεύσει στον ανώτερο σκοπό του. Οι αρχικές σκηνές του setup της ταινίας παρουσιάζουν ένα ζευγάρι ερωτευμένων πριγκιπόπουλων του μεσαίωνα να συμπεριφέρεται με εντελώς «αντιμεσαιωνικούς» ερωτικούς τρόπους.


Παρόλες τις αντιφάσεις και ορισμένες μη επαρκώς κατανοητές επιλογές του Μπεσόν που  παρέθεσα παραπάνω, η αισθητική των σκηνών, των κάδρων και της σκηνογραφίας έχει μια όμορφη ατμοσφαιρικά ημιφωτεινή ταυτότητα, πολύ χαρακτηριστική του Γάλλου σκηνοθέτη. Ο Δράκουλας είναι απλά ένας ερωτευμένος άντρας που δεν σκοτώνει κανέναν άνθρωπο στην ταινία, αρκούμενος να δαγκώνει γυναίκες -ιδίως καλόγριες- και να τις μετατρέπει σε vampires που τον κρατούν ζωντανό προκειμένου να βρει την αγαπημένη του. Το ερωτικό στοιχείο κυριαρχεί, ο Δράκουλας φέρεται ιπποτικά και έντιμα στην αγαπημένη του χωρίς να είναι, όπως τον έχουμε συνηθίσει, ελιτιστικά βάναυσος με τους υπόλοιπους υπηκόους του. Η Μίνα τον αναγνωρίζει ως πρώτο και προαιώνιο σύζυγό της ενώ αντιμετωπίζει τους κυνηγούς των βρικολάκων ως αδιάκριτους εισβολείς που της στερούν την αιωνιότητα στο πλευρό του.


Στην πραγματικότητα πρόκειται για ένα εύπεπτο και συμπαθητικό gothic ερωτικό δράμα με πρωταγωνιστή τον Δράκουλα και όχι για μια πιστή μεταφορά του βιβλίου στον κινηματογράφο. Αξίζει τις αυστηρές κριτικές και τους άσους με τους οποίους το έχουν βαθμολογήσει οι περισσότεροι κριτικοί; Σε καμία περίπτωση. Η αφήγηση έχει ρυθμό, η ατμόσφαιρα είναι όμορφη, οι ερμηνείες είναι καλές, σε γενικές γραμμές το έργο κρατά τον θεατή προσηλωμένο στην υπόθεση και προσφέρει ψυχαγωγία με τα δραματικά στοιχεία του που οδηγούν στην ψυχική κάθαρση και αντλούν από το αρχέτυπο της ελληνικής τραγωδίας. Εκείνο, όμως, που βαραίνει ιδιαιτέρως το πεδίο των μειονεκτημάτων του έργου είναι ασφαλώς ο τίτλος του. Δεν είναι ο γνωστός Δράκουλας αυτός. Ούτε του Κόπολα, ούτε της Hammer και του Κρίστοφερ Λι. Πολύ περισσότερο δεν είναι ο Δράκουλας του Στόουκερ.  

21 σχόλια:

Alpenpässe είπε...

Alone
In Silence I hunt
Holding my breath
Concealed I am death
Eyes of an eagle
Searching for prey
Through sights of iron
Hidden in grey
Through forests and fog
The smoke and the smog
A single shot
From your blind spot
All becomes quiet
Except a cold breeze
A hunter in silence
Hidden among the trees

Nothing but prey in my sights

A tracker at night
Haunting the cliffs
Exploiting weaknesses
Encamped in mist
Saluting Koulis
Simplifies my job
Take aim with my rifle
Mamouto's life I will rob

A mountian of fire
I take my revenge
Chamber a round
And look through the lens
My homeland invaded
By romantic scum
A silent assassin
Behind the barbed wire
A vanguard sharpshooter
With nothing to lose
I collect your medals
Souvenirs I choose

Cloaked in silence
A hunter's gaze
Cloaked in silence
A sniper's last days
Cloaked in silence
Never a sound
Cloaked in silence
Welcome to the hunting ground

Searching for glory
As blood covers the snow
The peaks and praries
Of my alpine home
Searching for glory
I hold my breath
Through meadows and hilltops
Alpohori is your death

Ανώνυμος είπε...

Αρθράρα!

Ακυρο αλλά τι άποψη εχετε για τον παλιό αριστερό Ν. Ψυρούκη ως συγγραφέα; έχει γράψει αρκετά ενδιαφέροντα εργα.

Φοιτητική Λέσχη Φανταστικής Λογοτεχνίας είπε...

Με τον Καραμπελιά είχε πάρε δώσε. Μπορει να έχει ακόμη. Αντιφασίστας μαινόμενος εμφανιζόταν. Έχει νόημα να ασχοληθεί κανείς περαιτέρω;

Ανώνυμος είπε...

O τελευταίος απόγονος του Βλαντ Τσέπες κοιτούσε σιωπηλός τις σημειώσεις των παπύρων του στο δρύινο τραπέζι του αναγνωστηρίου, εκεί στην υπόγεια οικεία της συνοικίας του Γκύζι. Σκάλισε μια πρόχειρη περιγραφή σε ένα χαρτί και ψηλάφησε με φροντίδα το ασπρόμαυρο σκίτσο που βρισκόταν δίπλα από τα φύλλα των σημειώσεων. Η φαλακρή μορφή με το οστεώδες κρανίο, τα πεταχτά αυτιά, τα στρογγυλά μάγουλα και το φουσκωμένο από λίπος περιττών κιλών προγούλι τον κοιτούσε με μια επίμονη διαπεραστική ματιά. Ένα ίχνος σαρκαστικού χαμόγελου διαγραφόταν στο πρόσωπο του σκίτσου και ο απόγονος του κόμη της Τρανσυλβανίας δεν έλεγε να πάρει τα μάτια του απ' αυτό.
Η αλλόκοτη ζωγραφισμένη μορφή είχε μαγνητίσει την προσοχή του. Ήταν άραγε ένας νέος Nosferatu, όπως έγραφε το σημείωμα της Γενικής Ασφάλειας Αθηνών που συνόδευε το σκίτσο; Μήπως υπήρχε κάποια συνωμοσία που εξυφαινόταν από αφανείς πυρήνες του Ελληνικού Κράτους μέσω μιας ψεύτικης ζωγραφισμένης μορφής που απειλούσε τη μονοπωλιακή πρωτοκαθεδρία του ηλικιωμένου vampire στον έλεγχο των πλασμάτων της νύχτας; Ήταν ο άγνωστος φαλακρός άνδρας του σκίτσου ένας αληθινός βρικόλακας που είχε επιζήσει έπειτα από αιώνες ανηλεών διώξεων του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων, του εσωτερικού τάγματος των κυνηγών βρικολάκων που εμφανιζόταν ως πολιτική οργάνωση υπό την επωνυμία Χρυσή Αυγή και του νεότευκτου πυρήνα ιδεολογικής περιφρούρησης των νεορομαντικών φασιστών;
Ο βετεράνος των βρικολάκων χρειαζόταν απαντήσεις άμεσα. Για πρώτη φορά στους αιώνες της ανόσιας ύπαρξής του ο χρόνος αποκτούσε νόημα και άρχιζε να τον πιέζει. Τι θα συνέβαινε αν οι φήμες που ήθελαν τους Μεγάλους Παλαιούς Περίανδρο Ξανθό και Κ. Πλεύρη να επιστρέφουν από τα άχρονα εξωκοσμικά τους βασίλεια για να διεκδικήσουν το βασίλειο της νύχτας αποδεικνύονταν αληθινές και τι σχέση μπορεί να είχε αυτή η επιστροφή με το παράξενο σκίτσο του πλάσματος στο οποίο οι Αρχές είχαν δώσει την κωδικοποιημένη ονομασία Nosferatu; Ο ηλικιωμένος βρικόλακας της Σούτσου έπρεπε να μάθει.
Σε λίγα λεπτά είχε βρεθεί στο δωμάτιο των επικλήσεων και είχε ξεκινήσει την μαύρη λιτανεία του ερέβους. Όταν ανίεροι οι ψαλμοί απαγγέλθηκαν ανάμεσα από τους αχνούς καπνούς της κατσαρόλας έκανε την εμφάνισή του το πρόσωπο του μάγου Ιωάννη Φιλίππου. Τα δυο πλάσματα της νύχτας χαιρετήθηκαν σε μια ακατανόητη διάλεκτο και αντάλλαξαν πληροφορίες. Η περίπτωση του Nosferatu είχε γίνει μέρος της ημερήσιας διάταξης του κόσμου των μάγων...

Ανώνυμος είπε...

Μπορεί να έχει ακόμη πάρε δώσε με τον Καραμπελιά ένας άνθρωπος που πέθανε το 2003;

Φοιτητική Λέσχη Φανταστικής Λογοτεχνίας είπε...

Και τι θες; Να ξέρουμε πότε έζησαν οι συνεργάτες του Καραμπελιά; Βάλε αόριστο αντί ενεστώτα και κράτα τα υπόλοιπα ως έχουν.
Αν τον μπερδεύουμε με άλλον αρθρογράφο του διευκρίνισε περαιτέρω.

Ανώνυμος είπε...

The Centaurs were, the Centaurs are, and the Centaurs shall be. Not in the spaces we know, but between them, They walk serene and primal, undimensioned and to us unseen. Telis knows the gate. Telis is the gate. Telis is the key and guardian of the gate. Past, present, future, all are one in Telis .
(“The Alikarnassos Horror”,1980)

Ανώνυμος είπε...

Είστε η συνέχεια της Εθνικής Κοινωνικής Οργάνωσις Φοιτητών (ΕΚΟΦ) που φώναζαν «Ζήτω ο Άιχμαν» και έλεγαν στους αριστερούς ομιλητές και φοιτητές «Θα σας κάνουμε σαπούνια»;

Ανώνυμος είπε...

Αχ αυτός ο Νοσφεράτου και η παρέα του...

Ανώνυμος είπε...

Η συμφωνία που έκλεισε ο Τραμπ για την Γάζα δείχνει για μια ακόμη φορά την πλήρη ανυπαρξία της Ευρώπης. Όπως στην περίπτωση της Ουκρανίας, έτσι και σε αυτή της Μέσης Ανατολής – περιοχές στις οποίες η Αμερική δεν έχει καμία δουλειά γεωπολιτικά – η Ευρώπη είναι εντελώς απούσα αδιαφορώντας για τα γεωπολιτικά, γεωστρατηγικά της συμφέροντα.

Φυσικά η εξακρίβωση αυτών των συμφερόντων απαιτεί μια αφυπνισμένη Ευρώπη των Εθνών με κοινή στρατηγική κατεύθυνση και όχι την σημερινή νεοφιλελεύθερη γραφειοκρατία των Βρυξελλών. Μία κυριαρχική Ευρώπη θα φρόντιζε να διασφαλίσει κυριαρχική πολιτική στην Ανατολική Μεσόγειο και την Μέση Ανατολή, κάτι που σίγουρα έρχεται σε αντιδιαστολή με τον έξαλλο σιωνιστικό ιμπεριαλισμό που προκαλεί μόνο προβλήματα και αποσταθεροποίηση αλλά και με τις χίμαιρες ενός αριστερού αφηγήματος για το παλαιστινιακό που μετατρέπει το ζήτημα από ταυτοτικό και εθνικοαπελευθερωτικό σε αντιρατσιστικό και αντιφασιστικό παραλήρημα ενός μαρξιστικού τριτοκοσμισμού.

Ανώνυμος είπε...

Ποιος είναι ο λόγος που όταν κάνουν στρατιωτική εξέγερση και επιβάλλουν εθνικό καθεστώς οι Έλληνες αξιωματικοί είναι "ακροδεξιοί καραβανάδες" , ενώ σε αντίστοιχες περιπτώσεις στη Μέση Ανατολή ή στη Βόρειο Αφρική οι διάφοροι καραβανάδες τύπου Νάσερ, Καντάφι κλπ είναι "σοσιαλιστές εθνικοεπαναστάτες" και τα καθεστώτα τους τα θεωρούμε "δικά μας";

Ανώνυμος είπε...

Άποψη για το Nosferatu του Eggers και γενικότερα για τον σκηνοθέτη; Είναι μια λαμπρή παρουσία στο χώρο του Φανταστικού στη σημερινή βιομηχανία κατά τη γνώμη μου, μολονότι δεν καινοτομεί.

Φοιτητική Λέσχη Φανταστικής Λογοτεχνίας είπε...

Μην ρωτάτε ανοησίες. Η ΕΚΟΦ ήταν ελεγχόμενη από την συστημική Δεξιά. Ήταν ακόμη ένας μοχλός της Δεξιάς για να ελέγχει τον τότε νεολαιίστικο (δυνητικό) εθνικιστικό χώρο.

Είμαστε απλώς Φ.ΛΕ.ΦΑ.ΛΟ. και δεν επηρεαστήκαμε από καμιά προγενέστερη οργάνωση του χώρου, πέρα από την όποια θεωρητική επιρροή της στήλης War Flag Of The Sun που έγραφε κάποτε ο Χάρης (όχι ο Nosferatu) σε μουσικό έντυπο.

Φοιτητική Λέσχη Φανταστικής Λογοτεχνίας είπε...

Καταρχάς δεν έχεις δει στα δικά μας έντυπα τέτοιους χαρακτηρισμούς. Μην κάνεις "καλεντζιές" ανακατεύοντας την ρητορική και την συνθηματολογία άλλων ιστολογίων.

Στο κυρίως ερώτημα, είναι πιο κοντά σε εμάς για τον απλούστατο λόγο ότι πρόκριναν ένα εθνικοαπελευθερωτικό αίτημα για το κράτος τους από την ιμπεριαλιστική γάγγραινα του διεθνιστικού καπιταλιστικού φιλελευθερισμού των ΗΠΑ/ Βρετανών/δυτικών, συνοδευόμενο από ένα κοινωνικά σοσιαλιστικό ή έστω μη φιλελεύθερο οικονομικό μοντέλο.

Οι Απριλιανοί έκαναν το ακριβώς αντίθετο. Οργάνωσαν ένα πραξικόπημα με ρητορική περί της παντοτινής παραμονής της χώρας μας στην ιμπεριαλιστική κατοχή των ΗΠΑ από την οποία υποτίθεται ότι θα μας έβαζε η Ένωση Κέντρου και ο ΑΣΠΙΔΑ. Στο οικονομικό μοντέλο το απριλιανό καθεστώς προπαγάνδιζε και αναπαρήγαγε όσο φιλελεύθερο καπιταλισμό επέτρεπαν οι ελληνικές συνθήκες της εποχής. Περισσότερο με μπανανιακή δικτατορία της Λατινικής Αμερικής έμοιαζε το κράτος των Απριλιανών παρά με εθνικιστική επανάσταση.

Σταμάτης είπε...

Το Nosferatu του Έγκερς, δυστυχώς, δεν το είδα. Το προηγούμενο που είχε κάνει με τους Βίκινγκς σχετικά καλό αλλά όχι κάτι σπουδαίο. Σε γενικές γραμμές είναι από τους σκηνοθέτες που περιμένουμε να παρουσιάσει καλές δουλειές για τα δεδομένα της εποχής.

Ανώνυμος είπε...

Έχουν κάνει ζημιές... Ζημιές ανεπανόρθωτες...

Ανώνυμος είπε...

Είστε δηλαδή επηρεασμένοι από έναν ρατσιστή και μισογύνη

Ανώνυμος είπε...

Συνέχεια...

Οι νόμοι του κόσμου της νύχτας είχαν διασαλευτεί. Οι μάγοι αδυνατούσαν να διαβάσουν τους οιωνούς, πυκνοί μεταφυσικοί καπνοί κάλυπταν τις σφαίρες μέσα από τις οποίες έβλεπαν το μέλλον.

Ο ηλικιωμένος αριστοκράτης βρικόλακας των Αμπελοκήπων ήθελε να δράσει μα αδυνατούσε να αντιληφθεί την προέλευση του νέου δαιμονισμού που απλωνόταν σαν το έρεβος του χάους στο βασίλειο της νυκτός το οποίο κάποτε εκείνος μονοπωλούσε. Ειδήσεις για πλάσματα της νύχτας και καλικάντζαρους του εθνικοσοσιαλισμού που ασελγούσαν στα μαύρα τεμένη όπου εκείνος ιερουργούσε επί αιώνες παστρικά, έφταναν στα έκπληκτα ώτα του. Περίμενε υπομονετικά και επεξεργαζόταν τα σκόρπια σαν ψηφίδες δεδομένα καθώς κοιτούσε με επιμονή το σκίτσο του Nosferatu, αναζητώντας σε αυτό κάποια άρρητη σχέση με την επέλαση των αγνώστων πλασμάτων της νύχτας.

Μα όσο ο βετεράνος των βρικολάκων κοιτούσε το σκίτσο του Nosferatu, τόσο εκείνο παρέμενε ατάραχο στην ασφάλεια της χάρτινης ύπαρξής του με την υποψία ενός εφιαλτικού χαμόγελου να πλανάται πάνω από τα χείλη του ζωγραφισμένου ανόσιου στόματος.

Το κουδούνισμα του τηλεφώνου απόσπασε τον αριστοκράτη βρικόλακα από τις σκέψεις του. Άπλωσε το λιπόσαρκο χέρι και σήκωσε το μαρμάρινο τηλέφωνο, τοποθετώντας το μπρούτζινο ακουστικό στο αυτί του. Μια παράξενη πληροφορία της Γενικής Ασφάλειας Αθηνών πρόσθεσε ένα νέο αίνιγμα στην υπόθεση.

Ένας τρόφιμος του ψυχοθεραπευτηρίου "Κρυσταλλία", κατά τη διάρκεια ενός γεύματος με έντομα και τρίχες άρχισε να φωνάζει τις ακατάλληπτες κραυγές, "Πέρι Ντρούτσα αφέντη, Nosferatu οδηγέ".

Ανώνυμος είπε...

Φιλελεύθερος καπιταλισμός τα πενταετή και το δεκαπενταετές προγράμματα οικονομικής ανάπτυξης; Φιλελεύθερος καπιταλισμός, η για πρώτη φορά στην Ελλάδα, συνταγματική κατοχύρωση του κοινωνικού κράτους;
Υ.Γ. Διαβάστε το βιβλίο Παράταιροι Εταίροι, του Σωτήρη Βαλντέν, να δείτε τα ανοίγματα που έκανε σε Ανατολικό μπλοκ η Ελλάς του Παπαδόπουλου

Φοιτητική Λέσχη Φανταστικής Λογοτεχνίας είπε...

Εμείς, πάντως, μισογύνηδες δεν είμαστε.

ΥΓ. Και ο Χάρης λάτρης του γυναικείου κάλλους είναι αλλά διαφωνεί με εμάς στο θέμα του ρόλου τους στον δημόσιο βίο.

Φοιτητική Λέσχη Φανταστικής Λογοτεχνίας είπε...

Εντάξει, ας το περιγράψουμε τότε ως αυταρχικό φιλελεύθερο καπιταλισμό.