Ηθικοπνευματική διάλυση

                                                                                                       Αχιλλέας

Το Σαββατοκύριακο που μας πέρασε (12-13 Οκτωβρίου) θα έπρεπε να είχε διεξαχθεί ένα ενδιαφέρον φεστιβάλ στο Παλιούρι της Χαλκιδικής. Δυστυχώς -για λόγους που είχαν να κάνουν με το γραφειοκρατικό υπόβαθρο και τις σχετικές άδειες- το φεστιβάλ ακυρώθηκε. Οι δημοτικές αρχές φαίνεται ότι έδειξαν υπερβάλλοντα ζήλο στην γραφειοκρατική λεπτομέρεια μετά το δυστύχημα που είχε προηγηθεί σε λούνα παρκ της περιοχής. Κατά πάσα πιθανότατα το ακυρωθέν φεστιβάλ θα πραγματοποιηθεί προσεχώς.

Η ανακοίνωση της ακύρωσης έγινε, ατυχώς, λίγες ώρες πριν την έναρξη του φεστιβάλ, γεγονός που ενόχλησε εύλογα όσους είχαν προετοιμαστεί να το παρακολουθήσουν. Όμως, από αυτό το σημείο, και από την απόδοση των όποιων ευθυνών όντως μπορεί να αντιστοιχούν στους διοργανωτές, μέχρι τη χυδαία ανθρωποφαγία του διαδικτύου υπάρχει μεγάλη απόσταση. Απ’ ότι φαίνεται η τοξικότητα πολλών μελών της fantasy κοινότητας στην Ελλάδα περιλαμβάνει όλη την ένταση της προπαγάνδας του west way of life. Ασφαλώς αναφέρομαι στην κοινότητα των μεταμοντέρνων καιρών μας. Δεν αφορά ο αφορισμός τους παλιούς αναγνώστες και φίλους της λογοτεχνίας του φανταστικού, που την έμαθαν όταν ακόμη ήταν underground ρεύμα και όχι προέκταση της post modern pop culture. Αναφέρομαι στα woke κοριτσάκια και αγοράκια, στους nerds και εν γένει στους αναγνώστες που αντιλαμβάνονται την λογοτεχνία του φανταστικού και τις προεκτάσεις της ως προϊόντα προς κατανάλωση.

Σε ένα παλαιότερο άρθρο μου με τίτλο «Ο εισοδισμός της nerd κουλτούρας στην Λογοτεχνία του Φανταστικού», είχα κάνει μία ενδελεχή ανάλυση όσων είδα, άκουσα και βίωσα σε τέτοιες συναντήσεις και βεγγέρες. Μια μικρή ομάδα λίγων και ποιοτικών ανθρώπων -με γνώσεις και διάθεση ουσιαστικής συζήτησης για την αγαπημένη μας λογοτεχνία – έπρεπε να ανεχθεί τον αντίποδα ενός όχλου, ενός κάκιστου κόσμου, που όχι μόνο δεν αποτελεί δημιουργικό μέρος μιας οποιασδήποτε «κοινότητας» αλλά λειτουργεί σαν μία, τρόπον τινά, μαζικοποιημένη ιδιάζουσα «ατομικότητα». Η αμερικανοποίησή της λογοτεχνίας του φανταστικού έχει γίνει πιο έντονη από ποτέ. Σε αυτό σημαντικό ρόλο παίζουν πλέον και τα (αντι)κοινωνικά δίκτυα τα οποία μας δείχνουν με λίγα κλικ ποιοι απαρτίζουν τους αναγνώστες και υποστηρικτές του φανταστικού στην Ελλάδα.

Στην προκειμένη περίπτωση, μετά την ανακοίνωση των διοργανωτών για την ακύρωση του φεστιβάλ, μια σωρεία παθητικό-επιθετικών συμπεριφορών ξεκίνησε σε σχόλια διαδικτυακών σελίδων. Αμέτρητοι σχολιαστές επιτέθηκαν γραπτώς στους διοργανωτές επειδή δεν δόθηκε εξήγηση του λόγου της ακύρωσης. Ένας οχετός σχολίων απαξίωσης που βασίστηκε στην γνωστή διάθεση για -ορθολογικό πάντα- σχολιασμό απλώθηκε σαν ηφαιστειακή λάβα στο διαδίκτυο. Οι ίδιες μαλακίες που γράφονται μετά από συναυλίες heavy metal στις οποίες μπορεί να άναψε ένα καπνογόνο, ο ίδιος άθλιος καθωσπρεπισμός, η ίδια μονομανία να κρίνονται τα πάντα βάσει ενός αμερικανικού μοτίβου πλαστικών υπερπαραγωγών. Τίποτα δεν σταματάει τον μανιακό «καταναλωτή» του φανταστικού από το να έχει άμεσες και επιθετικές αντιδράσεις. Μια ολόκληρη «κοινότητα», η οποία είναι φορέας όλων των παθογενειών της κοινότητας του φανταστικού της Αμερικής, επικοινωνεί και λειτουργεί, όχι σαν τους κεντρικούς χαρακτήρες ενός Μπάροους, ενός Τόλκιν ή ενός Λούις αλλά σαν τους αντιπάλους των παραπάνω χαρακτήρων.  Για κάθε Στράιντερ υπάρχει ένα αγενές ορκ, για κάθε Ταρζάν ένας Κερτσάκ και για κάθε Άσλαν ένας Μάουγκριμ. Αν δεν ήμουν μέλος της Φ.ΛΕ.ΦΑ.ΛΟ. θα έλεγα ότι απλά δεν αντέχονται όλα αυτά τα σκουπίδια, θα έδινα μια μούντζα και θα σταματούσα να ασχολούμαι μαζί τους. Όμως η ύπαρξη και δράση της λέσχης επιτάσσει να αντιμετωπίσουμε όλους αυτούς ως εκδοχές της μεταμοντέρνας παθογένειας και της παγκοσμιοποιημένης παρακμής του αμερικανισμού.

Ούτε γνωρίζω τον διοργανωτή του ακυρωθέντος φεστιβάλ, ούτε έχω κάποιο ιδιαίτερο λόγο να τον υπερασπιστώ. Ο λόγος που με κάνει να απαντώ στους άθλιους που τον διασύρουν διαδικτυακά είναι ο Ρομαντισμός μου. Είναι η άλλη παιδεία, η άλλη κουλτούρα, η υιοθέτηση των τρόπων της παλιάς Ελλάδας. Των τρόπων της παραδοσιακά νοουμένης παλικαριάς, της αξιοπρέπειας και της σοβαρότητας. Όχι της Ελλάδας του διαδικτυακού κουτσομπολιού. Όχι της μεταμοντέρνας γενικευμένης κακοήθειας και ανθρωποφαγίας. Ήταν ιδιαίτερα αστείο το ότι στον οχετό των «διαμαρτυριών» περί κακών διοργανωτών, έλλειψης οργάνωσης και τα συναφή υπήρξε μέχρι και «λάτρης» του φανταστικού ο οποίος ανέφερε ότι εάν δεν δοθεί επίσημη απάντηση για τον λόγο ακύρωσης του φεστιβάλ θα κάνει «…σενάρια τα οποία μας πάνε πίσω στον μεσαίωνα…». Άραγε αυτή η φράση δεν τα λέει όλα; Μας δίνει όλες τις απαντήσεις για την κατάσταση (κατάντια;) της εν Ελλάδι κοινότητας του φανταστικού.

Πώς σας φαίνεται το να χρησιμοποιεί κάποιος την λέξη «μεσαίωνας» ως κάτι το υποτιμητικό -ενδεχομένως και υβριστικό(!!)- όσο πληκτρολογεί θυμωμένα γιατί ακυρώθηκε μια εκδήλωση με τον τίτλο «φεστιβάλ Μεσαιωνικής φαντασίας», το οποίο ήθελε να παρακολουθήσει. Γνωστική ασυμφωνία; Ή απλά ακόμη μία ημέρα μεταμοντέρνας τρέλας; Ο τύπος που αντιλαμβάνεται τον μεσαίωνα ως παράδειγμα προς αποφυγή, θέλει να παρακολουθήσει ένα fantasy medieval φεστιβάλ!! Για αυτό σας λέω, πίσω από τον μέσο αναγνώστη της λογοτεχνίας του φανταστικού σήμερα δεν κρύβεται ένας ρομαντικός αλλά το πρότυπο του αμερικανοτραφούς καταναλωτικού σκουπιδιού.

Κλείνω με κάτι διδακτικό. Όσο τα νεαρά παιδιά που έχουν όρεξη, αγάπη και διάθεση να γνωρίσουν την λογοτεχνία του φανταστικού δεν επενδύουν στο ρομαντικό πυρήνα αυτών των αναγνωσμάτων και τα αντιμετωπίζουν ως απλά καταναλωτικά προϊόντα, δυστυχώς η εντροπία της κακοήθειας εντός της κοινότητας του φανταστικού θα αποτελεί μονόδρομο. Όσοι συγγραφείς, εκδότες και διοργανωτές είναι εμβριθείς, μπορούν να λάβουν τα μέτρα τους και να ξεκινήσουν να πλάθουν μία συγκεκριμένη κουλτούρα γύρω από αυτό που θα έπρεπε να αποτελεί κανονικότητα στο φανταστικό. Διαφορετικά δεν θα υπάρξει καμία αλλαγή. Η μονοκουλτούρα του δυτικού lifestyle θα συνεχίζει να καταστρέφει ένα από τα, ελάχιστα πλέον, κάστρα μας. Αυτό της λογοτεχνίας του φανταστικού. Υπάρχουν, όμως, ευήκοα ώτα εκτός της Φ.ΛΕ.ΦΑ.ΛΟ.; Μάλλον όχι…

6 σχόλια:

Draug είπε...

A ρε Αχιλλέα, άμα αρχίσουμε ιστορίες από τον mainstream χώρο της φανταστικής λογοτεχνίας θα γελάμε (ή και κλαίμε) μέχρι αύριο

shadow&ash είπε...

"Ο λόγος που με κάνει να απαντώ στους άθλιους που τον διασύρουν διαδικτυακά είναι ο Ρομαντισμός μου. Είναι η άλλη παιδεία, η άλλη κουλτούρα, η υιοθέτηση των τρόπων της παλιάς Ελλάδας. Των τρόπων της παραδοσιακά νοουμένης παλικαριάς, της αξιοπρέπειας και της σοβαρότητας. Όχι της Ελλάδας του διαδικτυακού κουτσομπολιού. Όχι της μεταμοντέρνας γενικευμένης κακοήθειας και ανθρωποφαγίας....

Πώς σας φαίνεται το να χρησιμοποιεί κάποιος την λέξη «μεσαίωνας» ως κάτι το υποτιμητικό -ενδεχομένως και υβριστικό(!!)-... αλλά το πρότυπο του αμερικανοτραφούς καταναλωτικού σκουπιδιού."

Πολλές φορές το έχω ακούσει αυτό, όσο θυμάμαι τον εαυτό μου, πρέπει να το έχω πει και εγώ, "κοίτα που καταντήσαμε" ή "που έφτασε η κοινωνία", όμως υπήρξε ποτέ κάποια εποχή χωρίς ψευτιές και κακίες και αδικίες και φονικά;

Κάθε εποχή έχει τα στραβά και τα άσχημα τα δικά της. Ίσως να είναι ότι την δική μας εποχή, την κατέκτησε η "άγρια δύση" και την έκαμε "αμέρικαν μπαρ".

Και κάθε χρονική περίοδο, απ' την προϊστορία μέχρι και σήμερα, λιγότερο ή περισσότερο, είχε συγκρούσεις και πολέμους, τυραννίες, σφαγές, καταστροφές, αλλά στον "μεσαίωνα" είχε κυριαρχήσει ο φανατισμός, ο φόβος, η αυταρχία, ή αλλιώς μια αποστροφή για ότι ο αρχαίος κόσμος εκπροσωπούσε, την φιλογνωσία, την φυσιολατρεία και άλλα.. και είχε και πολύ αίμα και φωτιά, δυστυχώς.

Νομίζω πως ότι καλό καλλιεργήθηκε εκείνη την εποχή ήταν απόρροια ή επιρροή της αρχαίας εποχής, της αρχαίας ψυχής της αθέλητα κρυμμένης.
Ιππότες, δεσποσύνες, πρίγκιπες, τροβαδούροι, νεράϊδες, ξωτικά, μονόκεροι, οι δράκοι, βασιλιάδες, μάγισσες, δρυίδες, μαγεμένα δάση και όλη αυτή η παραμυθένια αισθητική, η γοητεία, η μεγαλοπρέπεια, η φυσιολατρεία, ο ηρωισμός, η συγκίνηση, το συναίσθημα κτλ.

shadow&ash είπε...

"Ξεκινάς από λάθος βάση. Γιατί να υποστηρίξουμε κάποιον εμείς και όχι να υποστηρίξουν κάποιοι εμάς;
Κανένα κόμμα από τα υπάρχοντα τσαντίρια της (ακρο)Δεξιάς δεν έχει ούτε θα έχει την στήριξη των πραγματικών εθνικιστών."

Ξεκινάς από λάθος οπτική. Γιατί οι κυριότεροι εχθροί που βυθίζουν στο μαύρο σκοτάδι την πατρίδα, την κοινωνία, τον βίο είναι, επιγραμμματικά:
Ο νεοθωμανικός ιμπεριαλισμός που προετοιμάζεται και καραδοκεί.
Η εθνολογική και πληθυσμιακή αλλοίωση και αντικατάσταση και η μετατροπή της χώρα σε τριτοκοσμική, γκετοποιημένη κτλ.
Το ξεπούλημα των πλουτοπαραγ. πηγών, του περιβάλλοντος και της δημόσιας περιουσίας κτλ σε ημεδαπά και αλλοδαπά πλουτοκρατικά συμφέροντα.
Η κοινωνική, πολιτιστική και εργασιακή, υποβάθμιση, παρακμή, διαφθορά κτλ.

Γιατί το συγκεκριμένο κόμμα, και πολυπληθές κίνημα, έχει ελπίδες να κυβερνήσει. Γιατί οι άνθρωποί του έχουν δείξει αρκετή αξία και ειλικρίνεια και σοβαρότητα, και υφίστανται την εχθρότητα του συστήματος.
Γιατί αν είχαν ακολουθηθεί οι υποδείξεις και οι προβλέψεις που έχει ασκήσει ο ηγέτης του, θα είχαν διορθωθεί και αποφευχθεί πολλά άσχημα και δεν θα υπήρχε αυτή η κατάσταση.
Και αν στο κοντινό μέλλον τελικά κυβερνήσουν θα αποδείξουν την αξία και την αλήθεια τους και θα κριθούν αν θα καταφέρουν να αποσοβήσουν τις επερχόμενες καταστροφές.

Δίνεις την εντύπωση κάποιες φορές ότι εκπροσωπείς κάποιο μαζικό κίνημα, ότι μιλάς με τον αέρα ενός στρατάρχη, ενός καίσαρα, ενός Παττακού.

Και έχετε και ένα ευρύ φάσμα ρομαντικού αυτοκαθορισμού.. εθνικιστές, εθνικοσοσιαλιστές, φασίστες, αντιδραστικοί σοσιαλιστές, συντηρητικοί επαναστάτες, παραδοσιοκράτες, ρομαντικοί.. κι όπως αλλιώς έχετε αυτοκαθοριστεί σε αντιδιαστολή με άλλες τάσεις όπως νεοεθνικιστές, alt right, νεοσυντηρητικοί και λοιποί.

Πολλές ταμπέλες και ετικέτες για μια εποχή σαν τη δική μας, για τις αναγκαιότητές της και τους κινδύνους της. Γιατί όμως έτσι, αφού ακόμα και οι θεοί πείθονται από την Ανάγκη;

"Καλώς τον στωικό."

Και πολύ εύκολα αποδίδετε χαρακτηρισμούς.. Στωικός, ανατολιστής, εβραίος, φιλελεύθερος
και στα πιο εριστικά.. εστιάτορας, γκαρσόνι, πατριάρχης, τραβεστί, τσαντίρι κλ

Δυσκολεύομαι να ακολουθήσω.. δεν το λέω ειρωνικά.
Μπορώ να χαρακτηρίσω την αναξιότητά μου Στωικό; Ίσως Σκεπτικό;
Και απέχω πολύ από το να ογδονταρίσω.. δεν το βλέπω ούτε καν να πλησιάζω προς τα εκεί.

"Τα έθεσες τα μεγάλα ερωτήματα της ανθρώπινης υπόστασης και ιστορίας; Ωραία. Θέλεις τώρα να απαντηθούν σε μια φόρμα σχολιασμού; Πόλεμος πατήρ πάντων!"
Δηλαδή? Μπορείς να το αναπτύξεις λίγο περισσότερο;

Μήπως πιστεύεις πως "η δύναμη καθιστά δίκαιο" (might is right); Πως η βία είναι η μαμή της ιστορίας;
Ότι αυτή είναι η φυσική πραγματικότητα και πως όσοι το αρνούνται ή το αποστρέφονται αυτό είναι ονειροπόλοι ή χίπηδες; Ότι "οι δυνατοί επιβιώνουν" και "δεν υπάρχουν φιλίες παρά μόνον συμφέροντα" ;
Μια τέτοια νοοτροπία και αντίληψη περί ανθρώπινης ψυχολογίας και περί "Δυνάμεως" είναι εξαιρετικά ρηχή και απλουστευτική έως χυδαία.

"Εκεί που ο στωικός ρίχνει γέφυρες στην ανατολική σκέψη."
Θα μπορούσε να εκκινεί από την ορφικοπυθαγόρεια και πλατωνική σκέψη πριν ρίξει γέφυρα ο Πλωτίνος. Γεφυρες είχαν ρίξει και ο Σοπενάουερ και ο Γκενόν και όχι μόνον. Τι σημασία έχει όμως; Προς τι το σχόλιο;

Φίλε μου, η προσπάθεια σου σε τι αποσκοπεί εντέλει; Και σε ποιους απευθύνεται;
Στη δημιουργία οπαδών ή χούλιγκανς ή στη συγκίνηση και την διαλεκτική πνευμάτων και σκεπτόμενων νοών;

Μήπως όπως είχε απααντήσει και ένας γερμανός μουσικός ακτιβιστής; "Δεν θέλουμε άλλους φαν, θέλουμε τρομοκράτες!"

Φοιτητική Λέσχη Φανταστικής Λογοτεχνίας είπε...

"Νομίζω πως ότι καλό καλλιεργήθηκε εκείνη την εποχή ήταν απόρροια ή επιρροή της αρχαίας εποχής, της αρχαίας ψυχής της αθέλητα κρυμμένης.
Ιππότες, δεσποσύνες, πρίγκιπες, τροβαδούροι, νεράϊδες, ξωτικά, μονόκεροι, οι δράκοι, βασιλιάδες, μάγισσες, δρυίδες, μαγεμένα δάση και όλη αυτή η παραμυθένια αισθητική, η γοητεία, η μεγαλοπρέπεια, η φυσιολατρεία, ο ηρωισμός, η συγκίνηση, το συναίσθημα κτλ."

Θα υιοθετήσουμε παραφρασμένη μια φράση ενός σημαντικού διανοητή των "απέναντι" για να σου απαντήσουμε. "Δεν υπάρχει νομίζω, υπάρχει γνωρίζω. Το νομίζω δεν λαμβάνεται υπόψη". Ο Καντ το είπε.

"Και κάθε χρονική περίοδο, απ' την προϊστορία μέχρι και σήμερα, λιγότερο ή περισσότερο, είχε συγκρούσεις και πολέμους, τυραννίες, σφαγές, καταστροφές, αλλά στον "μεσαίωνα" είχε κυριαρχήσει ο φανατισμός, ο φόβος, η αυταρχία.. "

Σαν να μας λες κάθε ιστορική περίοδος είχε αρνητικά γνωρίσματα αλλά ο μεσαίωνας τα περισσότερα. Νομίζεις....

"στον "μεσαίωνα" είχε κυριαρχήσει ο φανατισμός, ο φόβος, η αυταρχία, "
Είναι σίγουρα κακά όλα αυτά;

" ο αρχαίος κόσμος εκπροσωπούσε, την φιλογνωσία, την φυσιολατρεία και άλλα.. και είχε και πολύ αίμα και φωτιά, δυστυχώς"

Ήταν κάτι ενιαίο ο αρχαίος κόσμος; Εθνικά, ιστορικά, όλα ένα ήταν; Προαρχαϊκή αρχαιότητα, κλασική, αλεξανδρινή, ρωμαϊκή...έτσι εύκολα λες να ισχύουν γενικεύσεις του τύπου "αρχαιότητα", "μεσαίωνας" κλπ. Ρασσιά μας θυμίζει αυτό.

"όμως υπήρξε ποτέ κάποια εποχή χωρίς ψευτιές και κακίες και αδικίες και φονικά;"

Όχι αλλά δεν ήταν αυτό το νόημα του κειμένου που έγραψε ο Αχιλλέας. Την τραγελαφική αντίφαση σχολίασε. Όχι το περιεχόμενο της ηθικής σκέψης και κοινωνικής αντίληψης του μεσαίωνα.

Όλες οι εποχές είχαν παθογένειες και αδικία. Αλλά μόνο στη νεωτερικότητα έγιναν ο κανόνας. Το ανυπόκριτο πρότυπο. Γιατί πολύ απλά απελευθερώθηκε το οικονομικό στοιχείο από το κοινωνικό ως προϋπόθεση του φιλελευθερισμού. Συνεπώς όσο υπάρχει φιλελευθερισμός σε θέση ισχύος η παλιανθρωπιά και η παγαποντιά θα κάθονται στον θρόνο των αξιών. Όσο σε καμία άλλη ιστορική περίοδο.

Φοιτητική Λέσχη Φανταστικής Λογοτεχνίας είπε...

Ξεκινάς από λάθος άρθρο. Σε άλλο άρθρο, άλλου νήματος γινόταν αυτή η συζήτηση και την συνεχίζεις από την μέση.

"Ξεκινάς από λάθος οπτική. Γιατί οι κυριότεροι εχθροί που βυθίζουν στο μαύρο σκοτάδι την πατρίδα, την κοινωνία, τον βίο είναι, επιγραμμματικά:
Ο νεοθωμανικός ιμπεριαλισμός που προετοιμάζεται και καραδοκεί.
Η εθνολογική και πληθυσμιακή αλλοίωση και αντικατάσταση και η μετατροπή της χώρα σε τριτοκοσμική, γκετοποιημένη κτλ.
Το ξεπούλημα των πλουτοπαραγ. πηγών, του περιβάλλοντος και της δημόσιας περιουσίας κτλ σε ημεδαπά και αλλοδαπά πλουτοκρατικά συμφέροντα.
Η κοινωνική, πολιτιστική και εργασιακή, υποβάθμιση, παρακμή, διαφθορά κτλ."

Ξεχνάς τον σημαντικότερο. Τον εξουσιαστικό φιλελευθερισμό της παγκοσμιοποίησης και τους γεωπολιτικούς του βραχίονες (ΗΠΑ,Ισραήλ, ΕΕ κλπ). Ο νεοθωμανισμός απειλεί τα σύνορά μου (και ο κεμαλισμός το έκανε, σε αυτό δεν υπάρχει καμία διαφορά). Ο φιλελευθερισμός της εβραϊκής παγκοσμιοποίησης έχει ήδη καταλάβει την πρωτεύουσα και τις πόλεις του κράτους. Κυκλοφορεί σαν δηλητήριο στους ιστούς του έθνους. Όλα αυτά που συνοψίζεις στις φράσεις "Το ξεπούλημα των πλουτοπαραγ. πηγών, του περιβάλλοντος και της δημόσιας περιουσίας κτλ σε ημεδαπά και αλλοδαπά πλουτοκρατικά συμφέροντα.
Η κοινωνική, πολιτιστική και εργασιακή, υποβάθμιση, παρακμή, διαφθορά κτλ" έχουν ως απαρχή τον φιλελευθερισμό.

"Φίλε μου, η προσπάθεια σου σε τι αποσκοπεί εντέλει; Και σε ποιους απευθύνεται;"

Στους πραγματιστές των μύθων και στους επαναστάτες των αξιών.

"Στη δημιουργία οπαδών ή χούλιγκανς ή στη συγκίνηση και την διαλεκτική πνευμάτων και σκεπτόμενων νοών;"
Στην δημιουργία και την εκπαίδευση ρομαντικών.

Ανώνυμος είπε...

Ο αρχαίος κόσμος "εκπροσώπησε τη φυσιολατρεία";;; Σιγά μην ήταν και οικολογικό κόμμα ο αρχαίος κόσμος. Λες να διοργάνωσε και κανένα πικ νικ;
Τι βλακείες είναι αυτές που γράφεις; Μάθε να χρησιμοποιείς σωστά την ελληνική και μετά το γυρνάς στην αρχαιολατρία. Εκπροσώπησε!!! Εκπροσώπησε ο αρχαίος κόσμος!!! Ένα πρόσωπο ήταν ο αρχαίος κόσμος για να εκ-προσωπήσει κάποιον άλλο. Αυτός ο άλλος μάλιστα ήταν η φυσιολατρία!! Η φυσιολατρία που αναπτύχθηκε τον στη νεοτερικότητα. Ξέρεις τι είναι η φυσιολατρία;;
Υπήρχε βιομηχανικός κόσμος στην αρχαιότητα για να αναπτυχθεί ως εναλλακτικό αντίβαρο η φυσιολατρία; Η φιλοσοφική παρατήρηση των φυσικών φαινομένων και η προσπάθεια να χρησιμοποιηθούν ως ερμηνευτικά εργαλεία της γνωσιοθεωρίας -και όχι μόνο- στην αρχαία φιλοσοφία είναι "φυσιολατρία"; Την ίδια σημασία έχουν οι όροι;
Τι άλλο θα δούμε σε αυτό τον χώρο;;;Τι άλλο άραγε;;;
Από το φιλοσοφικό λεξικό του Καθιδρύματος δανείζεσαι όρους;
Σταμάτη κόψε επιτέλους τον τραβεστόγερο από τα σχόλια.